Roel1943: “Internet is een broer die veel weet.”

Attribution Noncommercial CC foto: Roel1943

Roel1943 ken ik van Flickr. Hij woont in Den Haag, is getrouwd, heeft twee kinderen en drie kleinkinderen. Op zijn profiel staan 2980 foto’s. Hij loopt iedere dag door Den Haag en documenteert zijn stad. Vast onderdeel is zijn Todays Portrait. Portretten van voorbijgangers. Dingen die hij ziet.
Hij schrijft:

Tot 1998 was ik doodsbenauwd voor de computer. Vond het heel interessant, maar durfde niet. Ben toen in de bieb op een stil plekje begonnen met het zoeken naar een boek via de pc. Dat lukte en ik was over mijn angst heen. Heb toen een pc aangeschaft en met veel vallen en opstaan ging er een wereld voor mij open.
Ik kwam overal destijds, terwijl ik gedwongen was thuis te zitten.
Het is de mooiste uitvinding van deze tijd: de hele wereld binnen handbereik.

Zijn eerste foto plaatste hij op 8 september 2006. A member of the fire brigade Zoetermeer dives in Scheveningen harbour (zie foto).

Bert K : Weet je dat nog te herinneren? Wat je voor 1998 zo eng aan computers vond?

R: Het enge zat in het onbekende, het niet begrijpen, te technisch.
Je komt dan al snel als dom over.
Ik heb veel bewondering voor mensen die met techniek bezig zijn in de ruimste zin van het woord.
Ik luister en kijk graag naar dat soort mensen.

BK: Kende je mensen die wel op internet zaten?
En waarom ging je naar de bibliotheek en niet bij iemand thuis?

R: Mijn broer is al heel vroeg begonnen met internet.
Als ik bij hem was en hij dingen liet zien was ik heel erg geïnteresseerd,
maar door het gemak waarmee hij mij het een en ander liet zien – die te snel gingen voor mij op dat moment – sloot ik mij af als hij vroeg: ”Is een pc niks voor jou?”
Ik zei: “Nee hoor, daar begin ik niet aan. Niks voor mij.”
Hij was lid van een PC club die een aantal bijeenkomsten hielden per maand en elkaar zo bijspijkerden met kennis.
Omdat ik regelmatig in de bieb kwam en ik daar een paar van die pc had zien staan, waar andere mensen met het grootste gemak achter en voor zaten, werd ik steeds nieuwsgieriger.
Maar de angst voor het onbekende weerhield mij er van om het ook te wagen.
Totdat ik in de kelder van de bieb belande en daar op een stil plekje ook zo’n pc zag staan. Ik weet niet meer of ik gelijk of enige tijd later de sprong durfde te wagen en er mee aan de slag wilde gaan.
Na wat begin geklooi werkte de pc en kon ik hem om een bepaald boek uit een bepaalde categorie vragen, waarna ik dan te zien kreeg waar ik het bewuste boek kon vinden. Welk boek dat was weet ik niet meer. Ik heb meerdere keren om
een boek gevraagd om mijn beginners vaardigheid te trainen.
Ik was apetrots dat het werkte.
Na zo een aantal malen in de bieb gerommeld te hebben en weer bij mijn broer langs te gaan heb ik besloten om de sprong te wagen en tot aanschaf over te gaan.
Mijn schoonzoon die inmiddels ook een pc had is meegegaan naar de winkel.
Mede ook om de toch weer technische vragen waar ik niets van begreep, zoals harde schijf kloksnelheid of welke configuratie ik wilde te beantwoorden.
Hij heeft de pc thuis gebracht, een beetje ingesteld, printer aangesloten, voorgedaan hoe het werkte en wenste ons veel plezier.
Dan ga je met een rood hoofd beginnen en zowaar, hij doet het!
Hier kijken, daar kijken.
Ik had nog geen internet, dat is later gekomen. Dus het bleef beperkt tot de pc.
Maar wat een sensatie was dat!
Omdat ik niet wist wat ik deed en veel fouten maakte, omdat ik uit nieuwsgierigheid overal ging kijken en onkundig op klikte, sloeg de pc in het begin vaak op tilt.
Dan moest ik met mijn schoonzoon terug naar de winkel om alles weer te laten herstellen. Dat is een aantal keren gebeurt. En omdat ik dat niet meer wilde heb ik een cursus Windows 98 van Davilex aangeschaft.
Die heeft mij en mijn vrouw stap voor stap ingewijd in de geheimen van de computer. Dan weet je een beetje hoe en waarom je iets moet doen. En dan wordt het steeds leuker. Je koopt wat software. Het was een feest.
Intussen ben ik ook gaan fotograferen en dat ging leuk in combi met de pc.
Maar ik liep tegen beperkingen op.
Een buurman liet mij de mogelijkheden van de Mac zien.
Op grafisch gebied is de Mac beter dan Windows vind ik.
En ben toen overgegaan op de Mac.
Ook omdat ik helemaal weg was van het ontwerp toen.
Ik heb een Imac met een witte halve bol met het scherm aan een zwenk arm.
De bewuste buurman van de Mac was systeembeheerder en een aantal buren wisten dat. Als er dan vragen of problemen waren werd hij er bij geroepen. Maar van Windows wist hij niets af.
“Vraag maar aan Roel,” zei hij dan. “Die weet er iets van af.”
Het waren ook mensen van mijn leeftijd die met hetzelfde zaten als waar ik mee zat in het begin, dus die heb ik dan zo goed en zo kwaad als het ging geholpen. Als je ouder wordt is herhaling de beste leermeester.
Zo kom ik geregeld bij buren om hier en daar foutjes te herstellen of alles op te ruimen. Zo krijgen ook ouderen er plezier in om met de pc aan de gang te gaan, want er is inmiddels internet bijgekomen en laat ik zien wat ze zoal kunnen met een pc .

Jezus wat een verhaal als ik zo terug kijk :-)))))

BK: Is internet goed gezelschap?

R: Ik vind van wel. Internet is geduldig. Informatie loopt niet weg. Dingen waarvan ik iets wil weten kan ik opzoeken. Elk museum over de hele wereld staat tot ieders beschikking.
Via het surfen kom ik dingen tegen die ik anders niet zo snel tegen zal komen.
Internet is een broer die veel weet en waar je alles aan kan vragen.
En dat big brother gedoe wat er aan vast zit dat neem ik er maar bij.

Bert Kommerij.

12 Responses to “Roel1943: “Internet is een broer die veel weet.””

  1. Marco Raaphorst Says:

    Een prachtig verhaal van de Haagse megatopper!

  2. roel1943 Says:

    Mooi Bert om het terug te lezen is voor mij een beetje vreemd nog,
    leuk ook dat je die ene zin als titel hebt gebruikt ik kijk er nu heel anders naar

  3. Maurits Says:

    Mooie geschiedenis. Roel is een van Den Haags beste stadsfotografen. Ik leerde hem kennen op een Amerikaanse fotowebsite maar ben blij dat hij zo lokaal dichtbij is.

  4. bert kommerij Says:

    @ Dank, Marco. Ik wil nog meer van dit soort verhalen verzamelen. Wie wil?

    @ Dank, Roel. Het is een mooi verhaal. Wat mij opvalt is de herkenbaarheid. Die bizarre onzekerheid in het begin. Als een kind. De titel is schitterend. Een broer die alles weet.

    @ Klopt, Maurits. Er komen denk ik nog veel meer verhalen van Roel.
    Maar ook van anderen. Hoe zag die begin tijd eruit van het internet. En welke plaats neemt het nu in?

  5. roel1943 Says:

    @ Maurits dankzij jouw en Viory’s stimulerende woorden ben ik toen doorgegaan met fotograferen

  6. Internet Resources» Blog Archive » Media Me Says:

    […] gesteld voor Media Me via mail die ik ook weer via mail beantwoorde het resultaat kun je lezen op mediame.wordpress.com/2008/02/05/roel1943-internet-is-een… Share and Enjoy: These icons link to social bookmarking sites where readers can share and […]

  7. bert kommerij Says:

    Zou ik graag meer over willen weten, Maurits.
    Wat deed je?

  8. Op internet is iedereen de baas. « Media Me Says:

    […] mailt een reactie door die hij ontving n.a.v. het interview over zijn eerste schreden op het web. Dat we er rekening mee moeten houden dat de grijze golf eraan […]

  9. Maurits Says:

    (acht dagen later)
    Wat deed ik?
    Het is niet eenvoudig om in een commentaar op een weblog even te schetsen wat Textamerica was en wat ik er deed / wie ik daar was, en wat dat betekende in de laatste plaats voor mij.
    Het was aanvankelijk vooral overzichtelijk en intiem, close, hulpvaardig, aardig en good vibrations. Een echte Internet community.
    Ik had in het begin vooral contact met een fransman en een catalaan in Barcelona, een man en een vrouw in Korea, een mooie dame uit ergens midden US en een Canadees in Tokyo. De Amereikaanse heeft indianenbloed blijkt al snel via emails en Koreaan deelt me zijn login en password tot zijn geweldige discotheek aan mp3’s.
    Hij helpt me heel slim door de inlog schermen.
    Textamerica leek voor mij toen nog een ‘gewoon’ Amerikaanse picture sharing website.
    Dat had je ook op MSN en Yahoo en waar niet, online foto-albums, what’s new?
    Maar er was iets nieuws, iets geniaals, favorites.
    Anders dan op flickr waren favorites op TA mensen wier laatse foto’s je in de kantlijn van jouw blog
    zag. De updates daar maakte van fotoalbum-websites photo sharing communities.

    De berijfsleiders waren mits juist aangesproken allemaal on email-speaking terms, en het was allemaal gratis, alle filetypes, picture, video or audio.
    Het groeide, en groeide, totdat ze geld wilden gaan zien en door slecht psychologisch en vals spel hun eigen pioniers van zich gingen vervreemden zodra ze hun kunstjes dachten te hebben geleerd.
    Ik denk dat ik een deelgenoot en toeschouwer ben geweest bij de laatste kunstjes.
    Van het grotere verhaal van Textamerica, “the rise and fall of an internet community avant la lettre” heb ik vooral schetsen en aantekeningen, en een kort begin op papier, plus al het digitale materiaal (email, chats, video, en veel foto’s en meer) en verder alleen veel ideeen in mijn hoofd.

    Het wordt tijd om het verhaal op poten te zetten.

  10. Maurits Says:

    sorry voor het rommelige commentaar.
    Zoiets

  11. roel1943 Says:

    Goeie aanzet tot meer Maurits, zo af en toe denk ik er aan terug als een warme familie die in het buitenland woont.
    Met een paar heb ik zo af en toe nog contact

  12. Maurits Says:

    Dank je Roel.
    Ik ben de laatste tijd video’s aan het maken op basis van archiefmateriaal uit de voorbije tijd.
    Onder andere
    – Een (te) snelle met MeetMe ontmoetingen:
    http://mauritsburgers.blogspot.com/2008/02/memories.html
    – Een video over de eerste internationale Meet & Greet in Barcelona:
    http://mauritsburgers.blogspot.com/2008/02/barcelona-first-meet-greet.html
    – En zojuist een video met de TA foto’s van mijn kinderen tussen 2004 en 2006:
    http://mauritsburgers.blogspot.com/2008/02/photographic-growing-children.html

Leave a Reply

