Media Me op TV?

foto: benjb75

Voor de BeamLab presentatie op 9 april in De Zwijger het volgende plan:
We gaan bellen. Related Persons first. We stellen vragen over media consumptie (uitwerken) en nemen de antwoorden op.
Uit de antwoorden worden quotes en verhalen geselecteerd.
Deze worden gemixt met muziek.
Ondertussen zullen op negen schermen de inmiddels meer dan 2000 Media Me foto’s voorbij flitsen.
Een Media Me experience? Live mixen? Zou geweldig zijn.

Gisteren, tijdens een werkbespreking met Monique Mourits werd gesproken over concrete Media Me einddoelen.
Waar gaat het heen? Waar werken we naar toe?
Ten eerste zal begin juni een subsidie aanvraag de deur uit gaan naar het Stimuleringsfonds: afdeling eCulture.
Ten tweede werd gesproken over een TV uitzending als een van de mogelijke einddoelen.
Wat?
TV?
Maar dat is oude media, dat is broadcasten, dat betekent marktaandelen en kijkcijfers. Dat is iets heel anders…
En wordt het dan een documentaire? Een educatieve lezing over de huidige digitale stand van zaken? Een slideshow met fictieve elementen? En waarom moet Media Me op TV? Of kan het ook op je mobiel? Is een TV uitzending het hoogst denkbare doel?

Media Me speelt zich af op het snijvlak oude/nieuwe media. Het werkproces/onderzoek vindt plaats, hier, in het openbaar, op internet. We doen tot nu toe aan narrowcasting, zoals dat heet. Iedereen kan meedenken en meedoen. Dan is het misschien juist interessant, uitdagend en spannend om het einddoel te zoeken bij de “oude media”. Praten over de massa, met de massa, voor de massa. (Maar moeten er dan ook bekende Nederlanders in? Dat hoort tegenwoordig zo op TV…)
We zullen zien. Niets staat vast en alles kan altijd anders.

Eerst bellen…

Bert Kommerij.

19 Responses to “Media Me op TV?”

  1. gurdonark Says:

    I think it would be good to get Media Me on television. It is like describing a television in a commercial over the radio in 1952.

  2. bert kommerij Says:

    Ha! Never thought of that. Very interesting time-thought. Next week we’ll be working in the studio. Then I’ll read/record the Media Me text for your track aswell. Coming up.

  3. gurdonark Says:

    That’s great, Bert. I’ll look forward to getting the audio.

  4. Marco Raaphorst Says:

    Yes, we’ll mail you something. I will do a couple of sounds. In the remix :)

  5. campodipace Says:

    Hoi Bert/Marco,

    Heb tijdens de Hotspot-domibo jullie work in progress gezien, en kreeg vandaag van Bert de vraag of ik een bepaalde screenshot op Flickr in jullie pool wil zetten. Maar natuurlijk.

    Heb over MediaMe zelf 2 opmerkingen:
    1) Mediamakers die het over media hebben, op een vorm-, inhoudelijk- en meta-niveau, daarover vraag ik me af hoe interessant dat is voor een publiek anders dan mediamakers. Kortom: wie is de doelgroep, wat willen jullie mij als kijker/surfer/luisteraar/gebruiker vertellen/duidelijk maken?

    2) Te gek dat jullie een work in progress zo openlijk tonen. Daar tijdens die presentatie, maar nu ook op dit weblog. Het is bijna on-omroeps om het zo aan te pakken, maar I like it.

    Keep on going!

  6. akbar1947 Says:

    Media Me op TV? Misschien niet het hoogste doel maar dan kan ik eindelijk weer eens voor de buis hangen zonder me te ergeren.

  7. roel1943 Says:

    Lijkt mij het mooiste om tijdens het Todaysartfestival Media Me op het stadhuis in Den Haag geprojecteerd te zien afgewisseld met quotes

  8. rvu2 Says:

    Beste Bert, alles loopt lees ik. …er is een stadhuis, een tv programma, we hebben dinsdag 18 maart een studio -kan ik melden- van waaruit we gaan bellen, opnemen en kunnen gaan vormgeven en er is nog wat tijd!

    wauw!

  9. Marco Raaphorst Says:

    @campodipace: Doelgroep: iedereen die ervoor open staat. Een doelgroep definiëren zou het beperken. We maken het voor onszelf, als wij het mooi vinden dan vinden andere dat vast ook. Het is naar mijn idee niet langer een kwestie van de doelgroep bedienen maar de ‘doelgroep’ zal Media Me moeten vinden. Wie dat precies zijn, weten we niet, voor een deel onze contacten op Flickr en mensen die gefascineerd zijn door Media. In Media Me draaien we van alles om. En vinden zo onze eigen regels, zover dat nog echte regels zijn :)

    @roel @akbar: Todaysart en tv: ja, leuk! (goeie tip, Todaysart!!!)

    @rvu2: Staat genoteerd! En geen Haags bakkie graag voor deze Hagenees :p

  10. bert kommerij Says:

    @ campodipace: Dankjewel! Inderdaad on-omroeps. Het gaat gepaard met veel vertrouwen, overtuiging en passie. En doodsangsten dat het allemaal misschien geen moer voorstelt.
    Wat Marco schrijft klopt. Er wordt veel omgedraaid in Media Me. En over die doelgroep durf ik op dit moment niet veel toe te voegen.
    Daar kom je in Hilversum niet geheel mee weg, maar de doelgroep is op dit moment: alle tv kijkers, zappers, surfers, internetters, bellers, fotografen en andere media procumenten.
    Dat zijn er op dit moment veel. (En de groep groeit…)
    Ik sprak met de RVU staf afgelopen week en toen ging het hier natuurlijk ook over.
    Op een gegeven moment zei ik: Media Me vertelt het verhaal van een nieuwe digitaal wereldras. (Dan denk ik aan de fotogroep op flickr. One big digital family.)
    Beetje ambitieus en pretentieus misschien, en over het woord ras valt ook veel te zeggen, maar je moet ergens beginnen.
    Daarnaast valt het mij op dat er heel veel gepraat, gediscussieerd en vergaderd wordt over crossmediaal werken en interactieve modellen, maar dat weinigen het doen. Ik wil weten waarover ik heb.
    (Is Media Me een spiegel?)

    Een paar jaar geleden maakte ik Mijn Bedrijf. Staat nog op http://www.rvu.nl/radiodrama . Daarvoor interviewde ik dertien collega’s bij de RVU. Het ging over fusies, bezuinigingen, nieuwe directies en reorganisaties. Persoonijke verhalen. Iedereen zei: Maar wie is hier nou in geinteresseerd? Dit is zo intern. Men vreesde voor een introvert, autistisch ding. Maar wat bleek: hoe persoonlijker de verhalen, (en hoe beter gespeeld), hoe meer mensen zich erin herkenden. Nog steeds krijg ik mailtjes van luisteraars die zeggen: Het leek net of het over ons Bedrijf ging. Over mij.
    Ik had gedramatiseerd, het abstracter gemaakt. Ik was er boven gaan hangen. (Al vind ik dat een vreselijke uitdruiking. “Wat doe jij daar?” “Oh, niets, ik hang boven mijn onderwerp.”)
    Niet dat Media Me een hoorspel wordt met karakters, waar je eerst boven moet hangen, maar er zal zeker gedramatiseerd worden.

    Je schrijft: Mediamakers die het over media hebben, is dat wel interessant voor een publiek anders dan mediamakers? Ik denk dat dat een van de boodschappen gaat worden van Media Me: dat publiek en maker steeds meer op elkaar gaan lijken. Die scheiding is weg in Media Me. Misschien kijkt Media Me tegelijkertijd in de toekomst en stelt het vragen over de invloed van de media op ons leven. Op straat zie ik iedereen communiceren, fotograferen. Als ik bij mensen naar binnenkijk zit iedereen achter zijn laptop, met de tv aan. Het is tijd om daar cultuur van te maken: Media Me. (Eigenlijk doe ik altijd hetzelfde. Chique gezegd probeer ik de waarneming van de kijker/luisteraar aan te tasten. Als je Media Me gezien hebt pak je anders je mobiel op en log je anders in. Bewuster. Dat wat gewoon was wordt even heel bijzonder…) Plus het wordt natuurlijk een schitterende, absolute must see. Omdat het ons allemaal aangaat.

    @ Gaat uw gang, Akbar :) Mooie vraag voor dinsdag: Waar erger je je aan op TV?
    En dan misschien ook: waar erger je je aan op internet?

    @ roel: http://www.todaysart.nl Kende ik niet. Mooi!

    @ rvu2.nl: Te gek Willem dat je wilt helpen!

  11. rvu2 // candid media Says:

    Over doelgroep vinden en maken (@Marco R) Ik heb wellicht een treffende luistertip.
    Een onlangs uitgezonden radioprogramma over een tijd dat doelgroepen werden gekweekt! Zoals de taak is/was van een publieke omroep! Eens dus met Marco R.
    Een doelgroep kweken.

    De luistertip is: ‘De Geschiedenis van de moderne radio’ duurt 58 minuten en is uitzonden op 15 feb 2008, op radio5, door de rvu.

    check out:

    http://www.audiofarm.org/pages/294-oldschool

    ‘We maken het voor onszelf, als wij het mooi vinden dan vinden andere dat vast ook’ (marco r)

  12. Marco Raaphorst Says:

    @rvu2: leuk radio programma Willem. Ian Dury komt voorbij en ik schiet ff door mijn plafond! Een van de beste bands die ik ooit live zag.

  13. Nicole Says:

    Ok Marco –

    Is there a way for me to get the English version of this site?

    I’d like to participate, but am technologically challenged!

  14. bert kommerij Says:

    We have to check that one out, Nicole.
    I hear funny ad great stories about babelfish, but never use it myself. Should we start to communicate in english? If we would decide to write english, Media Me jumps on a world stage. Maybe it’s time. Marco? What do you think?
    Let’s leave Holland…

  15. rvu2 // candid media Says:

    Wat ook kan is de site laten vertalen door bv Google.
    Het levert een soort van houtjetouwje- (howdydody) -engels op.
    via bv deze link… (nl->en)

    http://translate.google.com/translate?client=tmpg&hl=nl&u=http://www.mediame.nl/&langpair=nl|en

    ps hoop dat het werkt…

  16. Marco Raaphorst Says:

    English: not really a problemo for me. We can do it and it makes sense.

  17. bert kommerij Says:

    True! Let’s try…

    Willem, what you think?

  18. campodipace Says:

    Hallo Bert/Marco,

    Bedankt voor de goed beargumenteerde en doordachte antwoorden, en de tijd die jullie er voor hebben genomen.

    Jullie hebben me deels overtuigd, maar ik ben gewoon vooral benieuwd naar het resultaat. Bij nader inzien zou ik tijdens het maken van FlickRadio misschien wel hetzelfde gezegd hebben, en moet je kijken hoe dat heeft uitgepakt!

    Nogmaals succes en laat me weten wanneer jullie work niet meer in progress is, maar in een final state (voor wat dat waard is op een non-lineair medium).

  19. bert kommerij Says:

    campodipace,

    Proces is produkt, dat gaat volgens mij heel erg op bij Media Me. Zo is er nu al iets te horen van de telefoonsessies die we hielden afgelopen week.
    Als iets echt helemaal af is, laat ik het je zeker weten.
    Vragen zijn alijd welkom!!
    (Waar staat jouw werk online?)

    Groet B.

Leave a Reply

