Ontwikkelingen

made by Jake Huizinga

De presentatie in De Zwijger ging goed. Nou & Herkauw hielpen tijdens het VJ werk. Ik hoefde alleen maar op een spatie te drukken. De foto’s schoten op negen schermen in de grote zaal voorbij en alle geïnterviewden waren aanwezig. Frank Alsema presenteerde.

Kortom, de derde presentatie van Media Me was zo positief en uplifting, dat een kleine terugval was te voorzien. Ben even mediamoe. (Nooit aan toegeven. Wordt ook beschreven in artikelen en boeken. Is heel gewoon. Gaat voorbij. Komt door overdaad. Even afstand wordt aangeraden. Het snelle leidt tot oppervlakkigheid. Vluchtig en vrijblijvend alles. Stilte. Zoiets.)

Ik vraag me af: als alles alleen maar vrolijk en positief is aan Media Me… daar krijg ik geen tekst van, dat brengt mij niet op een spoor, dat is enkel stemming. Ik ben op zoek naar drama, ernst en noodzaak.

Wat opvalt tijdens bijeenkomsten en lezingen over internet is het overwegend duidende karakter van veel verhalen. Iedereen probeert grip te krijgen door te beschouwen, te analyseren, veel voorbeelden aan te halen en voorspelling te doen over de toekomst. Maar om er werkelijk achter te komen wat het is, wat het werkelijk is, moet je het doen. Vaak wordt er beleid gemaakt door mensen die het internet nauwelijks van binnen kennen. Die niet verder komen dan Hyves, GeenStijl en Buienradar. Die niet weten hoe je een vruchtbare omgeving creëert. Die niet weten hoe je überhaupt snel en handig een boodschap communiceert. De uiteindelijke waarde van het medium bepaal je zelf, bestaat uit dat wat je er zelf instopt. Altijd weer. Jij en je scherm. Jij en je toestel. Jij en je knoppen. De techniek zet je altijd weer in het midden. “Center stage.”

Binnengekomen mail:
Jake Huizinga, student fotografie te Amerika, die zijn black and white TV fotoserie een paar weken geleden aankondigde, is klaar met zijn opdracht.
Het zijn zelfportretten geworden. Op iedere foto staat hij samen met zijn TV. De ene keer omarmt hij zijn toestel, bijna troostend, als een kind. De andere keer wordt hij gewurgd door draden of verpletterd door afstandsbedieningen.
Hij heeft duidelijk gezocht naar verschillende emoties rond het thema Me and my TV.

Maurice van het Haags Uitburo stuurt een link. Het heet Me the Media. Goeie titel! Een zeer uitgebreid project, inclusief een congres vorig jaar zomer. (Ontgaan.) En nu is er een boek. Over het verleden, heden en toekomst van de derde mediarevolutie.
Quote: “Het boek verkent de popularisering van webmedia en schetst een toekomst van hyperindividualisering, van ICTainment en van webconverstaties, tussen bedrijven, klanten, medewerkers en de rest van het publiek.”
Op pagina 227 sluit het boek af met een oproep:

Me the Media is uit, maar nu begint het pas.
Op MeTheMedia.com vindt u een schat aan extra informatie en de Me the Media Movie. Die gaat met name over de businessimpact van de derde mediarevolutie.
Het filmpje eindigt met: “What’s your story?”
We roepen iedereen op om ervaringen en ideeën met ons en met elkaar te delen.
MeTheMedia.com staat geheel in het teken van de zich ontwikkelende impact van nieuwe webmedia voor organistaties.

Ik ben geen organisatie, ik werk bij een organisatie.
Ik laat een reaktie achter op de site, inclusief een link naar Media Me en bestel het boek van Jaap Bloem, Menno van Doorn en Sander Duivestein.
De volgende dag stuurt Jaap Bloem een mail.
Hij had Media Me bestudeerd en vroeg zich af of het handig was om eens af te spreken.
Dat is zeker handig.

Ik heb niet het idee dat Me the Media en Media Me elkaar bijten, al doen de titels dat vermoeden.
Me the Media informeert, inventariseert en duidt, en Media Me… dramatiseert. Terwijl het tot nu toe wel heel erg op een documentaireproject lijkt. (Dat is ook een beetje mijn punt momenteel. Het is me soms allemaal veel te echt.)

Een paar dagen na de presentatie in De Zwijger maakte ik een afspraak met Pol Eggermont, om te praten over de voortgang van Media Me.
Pol is conceptonwikkelaar, dramaturg, op de hoogte van de ontwikkelingen op internet. Ik ontmoette hem vorig jaar tijdens een brainstorm in Den Haag. Nu zaten we in zijn kantoor, naast de Hortus. Ik wilde hem spreken over de dramafactor van Media Me. Waar ligt het conflict? Wat zegt Media Me meer dan alleen: “Zie, dit is!” Waar zitten de emoties in Media Me? Het verhaal? De ontwikkeling? Of zijn er meerdere verhalen? Wat vertellen de foto’s? En is dat idee van een Nieuw Digitaal Wereldras eigenlijk wel zo kies? Ik lees tegenwoordig ook over het internet als wereldbrein, maar wat zegt dat? Behalve dat het een heel mooi gegeven is: een wereldbrein.

We keken naar de 2700 foto’s.

Ik zei: het liefst zou ik categorieën maken.
Alle bellende mensen bij elkaar, alle oortjes, zelfportretten, candid shots, fotoshops, bedoelde humor, apparatuur, homeless screens. Kortom stapeltjes maken. Dat zou ik graag willen zien.

Pol stelde voor om nog meer lijstjes te maken.

Niet alleen Media Me categoriseren maar ook Media Me themalijstjes maken. Zoals eenzaamheid, buitenland, identiteit, anonimiteit, privacy. Het komt allemaal voorbij in Media Me.
Je zou bijvoorbeeld twintig korte filmpjes van vijf minuten kunnen maken, zei hij. Korte verhalen rond een thema, of een communicatievorm, een serie foto’s, die eenmaal samengevoegd in een later stadium, misschien een verhaal vertellen.
Ook interessant voor op de mobiel…

Genoteerd.

Wat opvalt aan de foto’s is dat je allerlei communicatievormen ziet, maar waarover precies gecommuniceerd wordt ligt nog helemaal open. Iedereen speelt zichzelf of desnoods een zelfbedachte ander, maar waar heeft iedereen het over?
(Het verhaal moet nog komen.)

Bert Kommerij.

Update: tweede filmimpressie van Media Me 3 in De Zwijger door Maurits Burgers.

7 Responses to “Ontwikkelingen”

  1. Maurits Says:

    ik ga nu eerst alles goed voor een tweede maal lezen maar eerstens:
    http://mauritsburgers.blogspot.com/2008/04/media-me-you-media.html

    Voor wat het waard is mijn reflectie op de avond en, klein gebracht, Media Me in groter perspectief.

    jij zegt: Ik ben op zoek naar drama, ernst en noodzaak.
    Ik respondeer: Iedere vonk is een klein vuurtje,
    en het fikt als jewelste!

  2. gurdonark Says:

    I love that section in Tolstoi’s novel “ResurrectioN” in which the newly enlightened nobleman seeks to give his estate to its peasant farmers. They greet his announcement with suspicision–what new racket is this?

    The problem with the new media is to distill the wheat of the living experience of it from the chaff of trying to educate people about it. The goal is not to discuss Web 2.0 or flickr or open source with an idea to make converts by didactic methods, but instead to relate the living, dramatic experience of living in this moment.
    Lovers, prophets and the kind of plain-old-bright-quirky folks we all love live in the moment. When
    one is removed from that moment–explaining, lliving “ironically”, or “standing outside” then the spirit is lost, the fun is no longer in session.

    The drama and the story and the life and the vibrancy is not in the saying what “media is to me”, but in living media–breathing media–being media.

    In living media, it is not important if there are 27 classic pictures or 2700 pictures which are each small parts of the equation.

    Media Me is a story, and even a narrative–but it need not be so linear as all that. It’s the flicker of an eyelid, when something scrolls by.

  3. Marco Raaphorst Says:

    mooi genoteerd Bert!

    ik ben ook in de vertraging aan het loggen sinds een tijdje, het is gewoon zo. wel opvallend.

    btw met Lobke ook nog over het drama gehad. als het om liefde en relaties gaat dan kan internet ook rare dingen gaan doen. exen die meekijken, foto’s die suggesties wekken, online flirten. het zal door de lente komen, maar daar zit een soortemet drama in :)

    het ‘gedoe’ ding. of familie op internet die zegt: nee niet laten zien!

  4. bert kommerij Says:

    Dank je, Maurits. En het filmpje moet ook op de log!
    Top. (Komt het dichtst in de buurt van de presentatie in de Zwijger.)

    Thanks, Gurdonark. (Shamefull I have to admit that the MM text is still on its way…)

    Klopt Marco, er zit genoeg drama in MM. Ik ga me eerst storten op verschillende MM categorieën! (Vanuit een grote behoefte aan overzicht.) Eerst alles op een hoop gooien, en dan onderscheid maken.

  5. Maurits Says:

    Om mijn filmpje in te weven kun je dit patroon gebruiken:
    [blip.tv ?posts_id=854553&dest=-1]

    Drama indeed would be the natural cursor. On-line relations that came to be IRL. I know of dozens of examples.

    I wonder if categorization of the material at hand can bring new insights, thought it’s an ever good excercise in ordening the multitude.

    Drama.
    Het feit alleen al dat ik jou, die ik enkel van die mooie stem kende, in werkelijkheid al meermaals heb ontmoet toont/schept de situatie.
    Met alle genoegen.

  6. bert kommerij Says:

    Dankjewel, Maurits.
    Filmpje staat!
    Ik weet ook niet of de rubrieken iets opleveren. Ik denk het wel. (Comes with the proces.)
    Soms maak je een sprong, denk je, en blijkt alles te blijven zoals het is.
    En soms blijf je staan, en verandert alles om je heen.
    (Diep!)
    Waar het mij op dit moment om gaat is tekst, verhaal, voice-overs, personages, drama etc.
    Maar een ontmoeting tussen twee mensen, daar kan inderdaad geen fictie tegen op.

  7. gurdonark Says:

    Thanks for remembering about the text, Bert. My use is a “small use”, rather than “major media”, so it’s not a big deal. If you can get it done in the near future, I’ll include it in my current project. If it’s going to be a while, then I’ll use it in a later project. Let me know, if you have a chance, and I’ll plan accordingly.

Leave a Reply

