Hoofdstukken, eerste versie

foto: Winkeh (Hoofdstuk 10.)

In de Media Me groep staan op dit moment meer dan 2800 Media Me foto’s waarop mens en media centraal staan. (Heden 298 leden!) Als deze fotopool een verhaal zou vertellen, dan zou dat verhaal uit de volgende hoofdstukken kunnen bestaan.

1. Fotografen op diverse locaties. Wat er precies gefotografeerd wordt is in dit hoofdstuk niet altijd duidelijk omdat het onderwerp soms buiten het kader valt. In dit hoofdstuk staat de fotograaf en het fotograferen centraal. Eigenlijk zijn het allemaal zelfportretten, want zoals de gefotografeerde erbij staat, zo ziet waarschijnlijk ook de fotograaf eruit. (Fotografeert iedereen elkaar?)

2. Mobiele bellers. Man, vrouw, jong, oud. Op straat, op de fiets, in de trein, tijdens het wachten, zittend, lopend, binnen en buiten, kortom overal.

3. Zelfportretten: ik en mijn camera. Benodigdheden: een spiegel of iets wat er op lijkt. (Kan van alles zijn.)

4. Mijn bureau. Foto’s van werkplekken incl. apparatuur. (Zakelijk en privé.)

5. Laptops. Alle laptops verzamelen. Met of zonder eigenaar. (Overeenkomst met de bellers en de fotografen: de laptop komt overal.)

6. Kinderen en mediamachines. Alle kinderen in de weer met computers, tv’s, radio’s, camera’s etc.

7. Techniek. Alle draden, kabels, schotelantennes, afstandsbedieningen, knopjes, snoeren, stekkers, toestenborden, displays, chips etc. De elektronica afdeling. (Mediatraces.)

8. Anoniem. Zij die niet gefotografeerd willen worden. (Hier wordt het gezicht afgeschermd door handen, armen, kranten en memo’s.)

9. Geposeerd. Alle foto’s waarop duidelijk geposeerd wordt of die in scène gezet zijn. (Excl. photoshops.)

10. Photoshops. Alle foto’s die bewerkt zijn. Waarop mensen zichzelf dupliceren, waarop grappen uitgehaald worden, waarop dingen gebeuren die alleen mogelijk zijn vanwege de photoshop. (Ook collages.)

11. Alles met TV. (Moet uitgewerkt.)

12. Optredens, concerten en installaties. (Op deze foto’s speelt het publiek vaak een even grote rol als de mensen op het podium.)

13. Teksten. Waar tekst centraal staat.

14. Senioneren. (Grijzeharen, rimpelhanden.)

Aanvullingen welkom.

Bert Kommerij.

PS: Om van de vermeende mediamoeheid af te komen ga ik mijn Twitter account afstoffen. Afdeling voornemens. Twitteren is microbloggen, een soort groeps sms. Onderwerp is: Wat doe je? Twitter is worldwide, nuttig, informatief en entertaining. Er kunnen banden ontstaan. Een band aangaan met iets of iemand heeft altijd z’n consequenties. Maar welke? Twitter staat erom bekend dat het een sterk verslavend effect kan hebben. “Je wilt niets missen.”

Wordt vervolgd.

4 Responses to “Hoofdstukken, eerste versie”

  1. gurdonark Says:

    The tremendous impact of the mobile phone/camera can be seen in that so many photographers not only use them, but also perceive that use to be a radical shift in experiencing media. I rarely use my mobile phone, but when a flash flood hits or some other unusual event–“click!”. I see a lot of great mobile phone self-portraits I admire.

    I notice that in my weblog life, a lot of weblog friends seem addicted to on-line multi-player role playing games, yet thus far media me has not been a catalog of elven dungeons conquered.

    I never figured out what twitter is for, so I started using it for my own purposes, and now am comfortable with it. I never “tweet back and forth” very often, but instead see it as just an exercise in setting down random observations. Perhaps my addiction will not set in, because I am never able to join the hive-mind of twitterdom!

  2. bert kommerij Says:

    I like twitter cause its new to me. I had an account but didn’t use it. It all seemed too quick. Too artificial. But in my search for Media Me texts I thought: why not go to places on internet where people write and connect in a quick modern way: as on flickr photo’s are uploaded and shown.
    Inspiring! (Don’t know if it’s my place to be. It’s all up to me, I guess.)

  3. Marco Raaphorst Says:

    lijkt mij een goeie lijst. heb geen aanvullingen nu. alleen Photoshop is misschien niet zo’n goed woord. misschien: nep, fake, sprookjeswereld, onrealistisch. Photoshop riekt naar sponsoring van Adobe. er zijn er zat die het met andere middelen doen. ik doe het soms met de Gimp op mijn MBpro bv.

  4. bert kommerij Says:

    Er kunnen nog eindeloos veel rubrieken gemaakt worden.
    Alle binnenfoto’s, nachtfoto’s, emo-foto’s etc.

    (Hoofd staat niet stil. Probeer door te werken aan de aanvraag. Gaat stap voor stap. In Amsterdam weer enkele afspraken volgende week. Moet de vinger erop krijgen. Komt.)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: