Verslaafd?

a temporary error signal

view profile

roel1943 Pro User says:

Een nieuwe verslaving erbij??

view profile

Bert Kommerij Pro User says:

Waarschijnlijk wel roel. Ik vind het fascinerend. Het doet weer iets heel anders met je, in vergelijking met flickr. Je ontmoet nieuwe mensen. Er is alleen tekst. En je staat ineens op een soort podium, want iedereen leest mee. Soms loop je hopeloos achter. En iedereen praat eigenlijk dwars door elkaar heen. Zo nu en dan ontstaat een soort logica in een dialoog. (Iedereen zoekt kontakt en fluit erop los zoals ie gebekt is.)

Eigenlijk bepaal je het gesprek zelf, door het kiezen van je vrienden.
Ja, je vrienden maken je gesprek. En de vraag aan iedereen is hetzelfde: Wat doe je?

Ineens lees ik een zin als: Doe boodschappen in Winterswijk.

Of: Geen zin in koken maar moet wel want er komt visite.

Anderen verheffen twitter tot moderne poezie, door mooie obeservaties of gedachten:

In de trein: meisje meldt trots aan vriendin dat ze emoties beter kwijt kan in een mailtje dan in een gesprek.

Soms komt er een vraag voorbij en heeft iemand anders het antwoord.

Net als op Flickr is iedereen op Twitter vooral heel vriendelijk, spits of juist heel cool.
(Al blijft het flirten heel algemeen, speels en hetero.)
Ja, wij zijn ubersociale mensen, ook wel The Telephonepeople genoemd, omdat we ons eigen leven voortdurend van ondertiteling voorzien.
We doen boodschappen in Winterswijk, en schrijven: Boodschappen doen in Winterswijk.
Of iemand ontbijt en schrijft: Ik ontbijt.
Het heeft iets geruststellends.
We doen altijd wat en het is altijd waar wat er staat. Er is geen sprake van gelijk hebben, want wat het is, staat er. Als je nog in bed ligt op zondagochtend en je schrijft, lekker joggen door de duinen, dan doe je het niet goed. Je komt niet naar Twitter om te liegen. Waarom zou je? Facts are fun.

Ik mis de foto’s niet, omdat die hier staan. Dus ja, een nieuwe verslaving. Tot ik weet wat het werkelijk is en kan zijn. (It’s up to me I guess.)

Wat ook opvalt is dat je weer een heel nieuwe identiteit opbouwt. Je bestaat uit dat wat je twittert. Je bent wat je tweet. Of, je bent wat je doet. Maar bovenal: je doet wat je tweet. En zo nu en dan kan je elkaar ontmoeten, wat je eraan doet herinneren dat jij echt bent, en die ander ook.
Je maakt elkaar.
Vreselijk soft eigenlijk, maar ook heel vermakelijk en inspirend.
Twitter zet de communicatie op z’n kop, door het op z’n plek te zetten.

13 Responses to “Verslaafd?”

  1. We twitteren | Marco Raaphorst Says:

    […] Grote Man Bert Kommerij is nu ook aan de Twitter. Zijn artikel is gelijk het eerste artikel over Twitter wat ik echt te pruimen […]

  2. roel1943 Says:

    Mooi verhaal Bert, zit er helemaal in door jou uitleg ik denk dat twitter een scheidslijn is tussen jong en oud zou voor mij niets zijn.
    Een nieuw project is geboren denk ik, zouden de magneetteksten van twitter af komen

    zoveel woorden heb ik niet nodig..

  3. bert kommerij Says:

    Dank je, Roel. Misschien heeft het met ouderdom te maken. Twitter is ook erg goed voor netwerken. Ik weet niet zo goed of senioren ook netwerken. (Ja, ik zag de magneten. Heel fijn.)

  4. comicbase Says:

    Leuke, spontane en vooral persoonlijke analyse van het fenomeen Twitter. Leuk dat je mijn observatie kon waarderen. Wat ik me afvroeg: waarom heeft een nieuwgierig persoon als jij zo lang gewacht met toetreden tot Twitter?

  5. bert kommerij Says:

    Dank je, Jeroen! En jij er een wordpress account bij! Ik denk dat het met zelfbescherming te maken heeft. Ik ben erg communicatiegevoelig en voor je het weet verandert je leven in een grote Tweet. Niets mis mee, maar toch.
    Daarbij doe ik het voor mijn werk. Zocht inspiratie voor tekst. Ben nu aan het faven geslagen. Zoveel prachtige Media Me zinnen die ik nooit zelf had kunnen verzinnen.
    Nu ik je toch spreek: je artikel over de Swaan heeft me getroffen. Ik was aanwezig bij de lezing in De Duif (20 jaar Stifo) en dacht bij alles wat hij zei: Ik niet, ik niet.
    (De site van het Stifo is overigens ook erg 1.0.)
    Wordt vervolgd.
    Zit de hele dag al binnen achter de laptop.
    Dat bedoel ik dus.
    Naar buiten nu!
    Tweet tweet.

  6. comicbase Says:

    @Bert: Je bent altijd weer op een creatieve manier met dit soort nieuwe media bezig. Heel inspirerend. Gebruik het, pluk er de parels uit en doe er verslag van. Je hebt Twitter direct door, in tegenstelling tot diverse critici die snel even komen rondkijken. Ook De Swaan vind ik zo’n criticus, al vond ik zijn opmerkingen over Marshall McLuhan wel weer hout snijden.

  7. bert kommerij Says:

    @ Jeroen: Dank je.
    Ik moet altijd weer lachen om De Critici.
    Zij steken hun tong uit in een spiegel en zeggen vervolgens: “Wat ik zie bevalt me niet, dus die spiegel deugt niet.”

    (Chattende apen op het journaal.)

    Doe nog even die opmerking over Marshall McLuhan, voor hen die iets gemist hebben en googlemoe.

  8. comicbase Says:

    De Swaan over McLuhan: “De wereld wordt niet één elektronisch dorp, zoals Marshall McLuhan voorspelde; de bestaande dorpjes, de lokale netwerken dus, structureren de wereldomspannende netwerken op het internet. En de beperkte, vaak besloten netwerken op het internet worden teruggekoppeld naar de eigen plaatselijke omgeving. Nieuw is dat de culturele en politieke en geestelijke elites daar niet zoveel meer over te vertellen hebben. (…) In dat eindeloze heen en weer van site tot site en tussen lokale en virtuele netwerken zullen zich op het web geleidelijk mensen manifesteren die gezag uitoefenen op een bepaald terrein, voor een specifiek gehoor, binnen een gegeven sector van het internet. Zij worden de nieuwe gidsen, de poortwachters en smaakmakers waarop anderen zich kunnen oriënteren.”
    Zie ook mijn opiniestuk: http://tinyurl.com/4ygs7o

  9. madbello Says:

    Geweldig omschreven, heb het met plezier gelezen ;-)

  10. De Ondoorgrondelijke Diepzinnigheid van Twitter Says:

    […] was eigenlijk een reactie op het artikel van By mediame op Media Me – You’re in my story : Verslaafd? Stem of voeg toe […]

  11. In het echt. « Media Me Says:

    […] weg.) Als je het niet mobiel doet, loop je soms hopeloos achter, mis je van alles. Verder moet ik nog steeds erg wennen aan het tempo en ritme van twitter. Het is een soort vrije jazz. Een reactie kan uren, soms dagen […]

  12. bert kommerij Says:

    Dankje, Madbello!

  13. Pieter Says:

    Ok Bert, …. got it…. Bedankt

Leave a Reply

