Free Voice

Free Voice


Anderhalve week geleden kreeg ik een e-mail uit Juba, Zuid-Sudan.
Of ik geïnteresseerd was om met een groep startende radiomakers aldaar een 52-delige hoorspelserie te maken. Begeleiding, training, coach. Over vluchtelingen die terugkeren naar hun land.
De oorlog is net voorbij, het gebied is weer veilig. Bermbommen worden verwijderd, voorzieningen en infrastructuur worden opgebouwd. Mensen keren terug, families worden herenigd, of niet…

De stad groeit en bestaat uit wijken met kampen en hutten. Er is gebrek aan informatie.
Iedere aflevering duurt een kwartier, waarna in een studio een gesprek volgt, nav de inhoud van het hoorspel.
Het team bestaat uit vier schrijvers, met verschillende achtergronden (tribes), een journalist en een projectleider. Brigitte Sins coördineert.
Op de site van Free Voice las ik de volledige vacature.

Free Voice is een organistatie die zich inzet voor persvrijheid in ontwikkelingsgebieden.
In Juba en omstreken is de radio een uiterst belangrijke informatiebron.
Moeilijk voor te stellen, in een flat waar alles het doet. Hier is radio al tijden behang.
De hoorspelserie moet een mengsel worden van informatie en fictie.

Ik heb gezegd dat ik geïnteresseerd ben.
Afrika zit plotseling in mijn hoofd en komt er maar niet uit.
Hoe Media Me op afstand door kan gaan moet onderzocht worden. Lopen we vertraging op? Is het juist een impuls? (Woont Pictureman in Juba?)
Er is gemaild en gebeld. Soms viel de lijn weg, maar de computer in Juba doet het goed, dankzij een grote schotelantenne.
Een uur tijdverschil.

Binnenkort hoor ik of ze met me in zee willen, of dat ze kiezen voor iemand die meer op de hoogte is van de Sudanese cultuur en de Arabische taal. Waar veel voor te zeggen valt. Sudan is voor mij een krantenartikel over een redeloze strijd, leed en armoede, met daarboven een indringende persfoto van een kind in nood.
Maar misschien is de blik van een buitenstaander, in dit geval een Westerse hoorspelmaker, juist interessant voor het project?
Ik zou drie tot vier maanden op de compound wonen, in een huis waar ook de opname studio is.
(Hotels zijn er ook, dan slaap je in een container.)
Heen en weer reizen valt onder de mogelijkheden.

De Sudan wiki ken ik inmiddels uit mijn hoofd. Ik lees de Juba Post.

Bert Kommerij.

7 Responses to “Free Voice”

  1. gurdonark Says:

    You would bring insight to such a project, and
    it would be fascinating.

    Still, in mediame fashion, I almost wonder if
    it would be more fun to find someone Sudanese to go and live these things they see through Sudanese eyes, and then bring the stories to you to translate, like a human equivalent of google translator, into images your radio audience will be able to process.

  2. bert kommerij Says:

    Thanks, Robert.
    It’s a most unusual story sofar.
    Of course I would like to show Media Me to people in Juba. What would they say?
    And what would all those new experiences add?

  3. roel1943 Says:

    Zou geweldig zijn om aan zo’n project mee te kunnen werken.
    stuur wel een soort videobrief vanuit Afrika zodat we op de hoogte blijven over hoe en wat.
    (als alles door gaat)

  4. bert kommerij Says:

    Dat zou geweldig zijn, Roel! Stel je voor. (Ze zijn er nog steeds niet uit….)

  5. bert kommerij Says:

    Ze zijn eruit. Ik ga niet. Iemand met meer verstand van de taal en de cultuur ging voor. Helaas.

  6. Bart Says:

    Als Afrika in je hoofd zit komt het er ook niet meer uit. De radiouitzendingen van uit Juba zijn in de lucht. Maar er is zo veel meer te doen dan alleen Juba. Ben je daar ook mee bezig

  7. bert kommerij Says:

    Dankje Bart,
    Nee, ben ik niet concreet mee bezig.
    Maar nu dus wel :)
    Mooi om te horen dat het allemaal gelukt is. En aanslaat!!
    Juba was even helemaal uit het zicht verdwenen.

Leave a Reply

