Nieuwe post

foto uit de Media Me Pool: Anne Helmond

Deze foto gaat over taggen. Dit is mijn neus en dit mijn behang. Maar ook over branding en privacy en entertainment. Vind het een grappige foto. Omdat het een proces dat we kennen van het internet, labelen, fysiek maakt, tastbaar. Met de papiertjes wordt het absurd. Hals, wit, truitje. Daarbij helpen de bijna wanhopig kijkende ogen en de hangende armen. “Is het zo goed? Word ik verstaan? Komt dit over?”

Ken het verhaal (nog) niet achter dit zelfportret van Anne Helmond. Was ze melig, of juist heel overtuigd?
Waarom heeft de muur drie tags en staat er nergens bijv. een emotie tussen zoals blij, verdrietig of verrast?
(Ik weet niet in welke scène ik hem moet zetten. Dat zijn pas goeie MM foto’s!)

Bert Kommerij.

2 Responses to “Nieuwe post”

  1. Anne Helmond Says:

    Dit zelfportret is ontstaan vanuit een onderzoekspaper dat ik op dat moment aan het schrijven was: Tagging. Een nieuwe manier van zoeken?

    Omdat ik tevens fotograaf ben wilde ik een foto maken die reflecteerde op het onderwerp waar ik over aan het schrijven was. De “de bijna wanhopig kijkende ogen en de hangende armen” komen voort uit het ongemak van het schieten van een (volledig geconstrueerd) zelfportret. Daarbij heb ik echte post-its gebruikt (en dus niet achteraf er in gephotoshopt) waardoor ik zeer stil moest blijven staan zodat ze niet van mijn neus e.d. afvielen.

    Dat de muur drie tags heeft en ik zelf ook komt door de verdeling van de post-its in het beeld en dat er geen emotie bij zit komt misschien door het feit dat het voor een paper was voor de universiteit.

    Ik moest even goed nadenken over de geschiedenis van deze foto (drie jaar geleden?) en ik vind het mooi dat er vragen bij gesteld worden waar ik zelf niet altijd bewust mee bezig ben geweest.

  2. bert kommerij Says:

    Dank je, Anne.
    Vind het een klassieker.

Leave a Reply

