Kamers, personages

4 Responses to “Kamers, personages”

  1. pol eggermont Says:

    Deze foto laat mij meteen fantaseren? Wat zoekt zij (toch?) op het internet? Waarom hangen die schouders zo? Waar gaat haar aandacht naat uit dat niets om haar heen er nog toe doet? En vragen is het begin van elke zoektocht of betrokkenheid…

  2. bert kommerij Says:

    Ja, dat klopt. Toen ik de foto nam vroeg ik me af waarom ik het deed. Wat was hier nu bijzonder aan om te fotograferen? Een vrouw in een kamer achter een laptop, met op haar bureau een lamp. Ook verwachte ik ineens een hand op mijn schouder van iemand die zei: wat doe jij daar. Het is het meest onbehoorlijke dat je kan doen. Het is creepy. Iets wat niemand wil. Home is private. Home is holy. Don’t enter this room.

    Ik merk het, zodra ik thuis ben, wil ik het liefst meteen achter de computer. WIl ik kijken of er iets nieuws is gebeurt, ergens, maakt niet uit, of er nieuwe mail binnen is gekomen. Wat er op twitter gebeurt, en op flickr. Tellerstanden komen binnen. Een nieuwsflts. Ochtend, middag en avondedities van kranten. Alles is steeds nu, nu, nu. Een belangrijke mail die nog beanwoord moet worden. De agenda bijhouden. De telefoon gaat. Tijdens het bellen klik je verder. Aan de andere kant van de lijn hebben ze het niet door.
    Je bedwingt je om niet tijdens het gesprek een krabbel te plaatsen onder een foto. Een oude bekende laat een bericht achter op facebook. Jij ook hier? Helemaal vergeten dat je een facebook had. Linkedin stuurt nu ook updates door. En Plaxo Pulse.
    Die kent die en zus doet zo. Hoe kan dat nou? En wie staat er nog meer op haar vriendenlijst?
    Moest aan dat schilderij denken van van Gogh, de aardappeleters.
    Dit is een soort moderne variant.
    Iedereen zit in z’n eigen kamer en de aardappelen zijn verandert in laptops.
    Niets mis mee, maar zo zie dat er dus uit.
    Daar zitten we dan.

  3. Paul Zimmer Says:

    Ik moest een beetje aan de schrijver Paul Auster denken, waarin (gesloten) kamers en personages zo’n belangrijke rol spelen.

  4. bert kommerij Says:

    Paul Auster is een van mijn favoriete schrijvers. Al hoorde ik laatst dat hij tegenwoordig zo meta abstract is geworden dat niemand hem meer volgt. Op dit moment ligt the Book of Illusions op mijn nachtkastje. Toeval?

Leave a Reply

