Vergadering

About an internetmeeting in Hilversum, a short update on the process, the addictive side of Twitter and…
Who knows a psychologist who can tell me why some people are geeks and others completely neglect The Internet. Is it genetic or what?

Straks internetvergadering in de vergaderzaal.
Er zal gevraagd worden hoe het met Media Me gaat. En of de tien logs nu op slot zitten, zoals aangekondigd.
Dat laatste is niet het geval. Ik schrijf in gesloten documenten, dat werkt beter, maar alle verhalen, tips en quotes zijn nog steeds welkom.
Over de interviews met de deskundigen later meer.

Het werken in het openbaar kost me moeite. Weet niet waarom. Ik log niet of nauwelijks op dit moment.
Ook op Twitter meng ik me nauwelijks, terwijl ik dat misschien wel zou moeten doen vanwege het netwerk en omdat het inspirerend en informatief kan zijn.

Dat het verslavend was wist ik. Maar dat er een top 40 bestaat met daarin de grootste die-hards, samengesteld door Jeroen Mirck, dat wist ik niet.
(Het gaat in deze lijst dus niet om wat je schrijft, maar om hoeveel je schrijft.
Kwantiteit staat boven kwaliteit.)
Drinkt koffie.
Laat scheet.
Kan niet slapen.
Moet je nou eens kijken.

Edwin Mijnsbergen schreef een interessante bespiegeling over het fenomeen. Gaat booming worden, ook onder de jeugd.

Ondertussen verbaas ik me over de verhouding lezers/reaguurders. Zowel op Flickr als hier.
Is het aantal comments onder een foto groot, stijgt het aantal views.
Daarin schuilt een belangrijke les: Mensen lezen liever mee, dan dat ze zelf in de pen klimmen. Doen mee door getuige te zijn.
Maar voor wie wordt Media Me nu eigenlijk gemaakt, vraag ik me steeds vaker af. Voor wie doen we het?
Voor de lurkers, of de die-hards?
De eerste groep is het grootst…
(Ik zoek nog een psycholoog die mij kan uitleggen hoe het komt dat de een wel iets met internet heeft en de ander totaal niet.
Hoe kan dat?)

O, en steeds meer mensen maken daily mugshots (tip Roswitha).

Wordt vervolgd.

Bert Kommerij.

3 Responses to “Vergadering”

  1. Jeroen Mirck Says:

    “Dat het verslavend was wist ik. Maar dat er een top 40 bestaat met daarin de grootste die-hards, samengesteld door Jeroen Mirck, dat wist ik niet. (Het gaat in deze lijst dus niet om wat je schrijft, maar om hoeveel je schrijft. Kwantiteit staat boven kwaliteit.)”

    Als samensteller van de Twitter Top-40 wil ik wel graag een kanttekening plaatsen: die lijst is ooit als een grapje ontstaan, om mensen te laten zien hoe absurd veel tweets een diehard-twitteraar kan produceren. Ik kreeg er dusdanig veel feedback op, dat ik de lijst een jaar later heb herhaald.

    Daarmee wil ik echter allerminst de gedachte uitdragen dat kwantiteit boven kwaliteit gaat. Sterker nog: zelf ben ik keihard uit de lijst gevallen doordat ik in 2008 bewust heb gekozen om minder te gaan twitteren. Minder is meer, kwaliteit boven kwantiteit. Even nadenken voor je iets twittert. Kwaliteit is een keuze, die ook op Twitter overeind kan blijven.

  2. gurdonark Says:

    My view is that people are struck in 2.0, 3.0, 4.0 thinking, as a way of defining the “new media” as a thing in a “box”, like old media, except with more raisins.

    “Can i get rich from this?”
    “Can i get famous from this?”,
    people ask–natural questions, and so much social media reads like either
    a telemarketing exercise or a photo shot by a cool photographer in an old house in Hollywood, to be used to try to win roles in grade Z movies.

    But the real question is
    “can I be part of a web of interconnection?”
    “can I share this experience?”
    “could the world be a richer place if we hurl ideas rather than
    missiles?”

    That’s a side road–a road not taken–to which the new media offers to lead us, if we but find the way.

  3. Taxeeh Says:

    The reason internet is captivating is that it can broaden your world through many criteria if you choose to be part of the online community. This does not mean however that you should instantly start to lead a virtual second life through a maze of various websites.

    If you choose the blue pill everything becomes normal again. Should prefer the red pill however…well it’s different for everyone in the rabbit hole:-) It’s still not about the ‘box’ but what it enables you to experience. Being practical services like booking a holiday or manage your bankaccount, fun and relax or information about so and so. I even got divorced via internet!

    Internet, compared to a mobile phone is still very similar; over 60 % of available functionality is not being used! With that in mind you can still get very lost in the electronic matrix up to a point that you might start asking yourself; where am I or what’s the point? Or you keep on browsing and wandering for personal reasons? Like religion and sex internet is becoming highly overrated and in my opinion can also be placed in the addictive category of bad habits. It is by no means the penicilline to a cure that is called information overkill. Now don’t get me wrong, internet is here to stay like an endless galaxy with still many questions to be adressed! It is just my opinion and who am I on the internet:-)

Leave a Reply

