tip/foto: Marco Dersken.

Gaat over Jim Stolze. Leeft een maand zonder internet, om te onderzoeken of hij daar beter, gelukkiger van wordt.
Artikel hier, inclusief filmpje.
En de site.

Stolze zat ook in de uitzending van Radio Online van 27 december 2008.

Nieuw stopwoord ontdekt. Of liever gezegd: een gewoonte.
Zeg dingen als filmpje. Muziekje. Artikeltje. Mailjte. Mp3-tje. Linkje. Maar ook bordje, lampje, autootje, radiootje, programmaatje.
Begint op te vallen. Zie en hoor het anderen ook doen.
(Internet maakt de wereld klein. Daar hoort een taal bij.)
Wereldje.
Relativerinkje.
Feitje.
Meninkje.

Bert Kommerij.

13 Responses to “”

  1. Marco Raaphorst Says:

    een verslaafde laten uitleggen dat zonder beter is…. wie verzint zoiets?

    iemand die van de drugs af is, zal inderdaad vertellen dat het leven zonder beter is. ja, duh!

    marketingpraat? of niet te serieus nemen?

  2. bert kommerij Says:

    Ik neem dit heel serieus!
    Een man besluit een maand te stoppen, op zoek naar geluk.
    Wat is daar mis mee?
    De een doet dat zus, de ander zo.
    We hoeven toch geen medelijden te gaan krijgen met een machine?
    (Laptop voelt zich in de steek gelaten.)
    Ik voorzie een trend. Steeds meer mensen gaan het proberen.
    “Ik ben de baas, niet mijn laptop.”
    Er zullen tv programma’s over gemaakt worden.
    Oude media smullen van dit soort akties.
    (Waarschijnlijk bedoel je dat.)
    Vroeger deed men ook experimenten met leven zonder tv.
    Het is een manier om er achter te komen welke plaats het inneemt in je leven.
    Meer niet.
    (Of zie ik nu echt iets over het hoofd?)

  3. Marco Raaphorst Says:

    @Bert niets mis mee, maar ik denk dat het marketing is, jezelf in de kaart spelen. zo van ‘oh, nu een maand zonder internet, kijk mij nou’. ook niets mis mee, maar hou het woord verslaving is dan niet van toepassing. als je echt verslaafd bent, is alles zonder de verslaving beter, en zul je je kinderen meer aandacht geven enz. en zal het afkikken pijnlijk zijn. en zal je na een maand niet weer aan de slag kunnen. ik neem het met flinke korrels zout. het is grappig en opmerkelijk maar zo hardnekkig was het allemaal niet want hij blogt weer.

    ik zou dus liever de echt verslaafde willen zien. die zijn er ook. dood gegaan tijdens het gamen. mensen die hun kamer niet meer uitkomen. weet je die duitser nog die begon te krijsen? echte verslaving.

    een maand stoppen met roken. is ook zoiets.

  4. Taxeeh Says:

    @ Bert

    Het is niet zozeer een verslaving als wel een onderdeel van de dagelijkse routine geworden met dien verstande dat het bij tijd en wijle…en steeds regelmatiger… ook een leeg gevoel achterlaat. Ik herken het wel… contact leggen en onderhouden via het internet, verjaardagskaartjes versturen, kleine reminders, klanten werven, algemene communicatie en informatie verkrijgen; ondanks alle multimediale toepassingen en mogelijkheden voor een heleboel mensen misschien ook wel ervaren als een eenzijdig bestaan en vergelijkbaar met een hele avond in de discotheek als muurbloem. Of synoniem aan “de kleren van de koning…”?

    Puur functioneel gezien de uitvinding van de eeuw en het ei van Columbus in een…maar bedoeld om er een surrogaatleven mee te leiden? Ter vervanging van verveling? Of is de overtreffende trap van verslaving dan dagelijkse bezigheden of algemene acceptatie? Want als iedereen het doet…

    En velen balen heus wel dat de vorst weer voorbij is…gedwongen weer terug naar het online, televisieminnend en gamend leven ipv joelend, schaatsend, bewegend en genietend…

  5. Taxeeh Says:

    @Marco

    Oh…en btw…berichten van kids die hun ouders neerschieten of aftuigen omdat ze niet meer mogen gamen steken ook steeds vaker de kop op!

  6. Marco Raaphorst Says:

    @Taxeeh ja, dat soort berichten bedoel ik ook. Misschien heb ik het mis, maar Jim Stolze zijn verhaal leek mij buiten proporties uitgemeten. Als de Frogers die even doen voelen wat het is om armoede te lijden. Van mij mogen ze, maar het irriteert wel! ;-)

  7. Taxeeh Says:

    @Marco
    Nou, ik vind een maandje zonder ook wel wat weinig hoor…en van een prestatie al helemaal niet…maar misschien is dat ook wel het signaal waar Bert op doelde, want als hij het als experimentje maar zo kort durfde vol te houden zonder zijn dagelijkse virtuele shotje!

    En ook de Frogers wisten dat ze na 30 dagen weer naar hun kapitale Vinkeveense of Blaricums stulpje terug konden…maar in deze wel met een mooi resultaat voor meer minderbedeelden:-)

  8. bert kommerij Says:

    Ik vind eigenlijk alle verhalen over verslaving interessant. Dat is het.

  9. Marco Raaphorst Says:

    @karin
    ja, da’s een goed voorbeeld inderdaad. ook gezien. was game verslaafd, echt verslaafd. werd hem 5000 euro voor een jaar niet gamen aangeboden, en sloeg hij af.

  10. bert kommerij Says:

    Dankjewel! Heb Family Matters gevonden en ga kijken.
    Ja, dat is inderdaad andere koek…

    http://familymatters.ncrv.nl/ncrv?nav=xgcdhEsHtGATmKnJcfBheB

  11. Huub Koch Says:

    Het is typisch Rotterdams om met verklein-woordjes te werken. Dat het nu ook op Twitter ook gebeurd lijkt me geen op zichzelf staand fenomeen, maar merkwaardig is het wel… ik heb er overigens nog weinig van gemerkt ;-) Ligt zeker aan je Followers?

  12. bert kommerij Says:

    Huub, het ligt vast en zeker aan m’n followers. Waar je mee omgaat, raak je mee besmet. Maar ik denk toch dat het groter is dan alleen dat. Verkleinen hoort bij internet. Zodra je er op gaat letten word je er helemaal gekjes van…

  13. Taxeeh Says:

    Wherever I lay my hat…that’s my internet.
    stekker eruit
    ik slaap en ontlaad
    van de straat tot laat
    warm bedje
    gebalanceerd dosis internetje daags
    macht der gewoonte
    Es macht kein flaus aus

    Een bus vol internet reed
    langs een kas vol internet gekweekt
    men stapte over in een metro overvol
    schermen en bliepjes
    armen wijd
    iedereen arm
    of iedereen rijk
    met een internetje binnen handbereik

    Vrij naar deze of gene…

Leave a Reply

