Fase 5: Maken

Dit is mijn moeder op de voicemail. Nu staat ze op YouTube. Ik heb er ondertitels bij gezet, waardoor het bericht een internationaal karakter krijgt. Een vrouw zit alleen achter de computer en komt er niet uit. Niets doet het en niemand is thuis. Barbara Okma zette er stemmige pianomuziek onder. Het werd uitgezonden in Villa VPRO op Radio 1 op 19 juni jl. in de serie 1 Minuut. In de toekomst zullen er meer 1 Minuten Media Me gemaakt worden, die weer hergebruikt kunnen worden in de soundtrack van de film.

Ondertussen is het ontwikkelde websiteplan inclusief interactieve mixmachine even geparkeerd, zoals dat heet. In de koelkast. Er is niet ingediend bij het Mediafonds, zoals eerder op dit log werd gemeld. Een update is noodzakelijk, maar waar te beginnen? Het plan paste niet binnen van alles en nog wat. Lang verhaal. Conclusie: overgaan tot produktie met ‘interne middelen’. Draaien dus, opnames maken en verzamelen. Daar komt het op neer. Dat doe ik de komende tijd met René Willenborg en Matthijs Treurniet, student HKU. En wie weet schuiven er nog meer partijen aan? Media Me gaat hiermee fase 5 in: Maken, no budget.

De nieuwe internetfilm: Media Me, you’re in my story, krijgt contouren. We bouwen het op, stap voor stap. Met veel aandacht voor reakties, suggesties, tips etc. Waar het heen zal gaan? Geen idee. Dat is het meest spannende en uitdagende. Alle scènes en scripts die ik de afgelopen tijd schreef zijn in de prullenbak beland. Te bedacht, niet goed. De enige die alle ontwikkelingen heeft overleefd is Pictureman, de verteller. Maar wat is een verteller zonder verhaal? Een zwijgende toehoorder? Een observator?

Akbar Simonse, de actieve straatfotograaf uit Den Haag, speelt Pictureman. Of speelt hij zichzelf en is er meer verhaal dan ik denk? Woensdag de achtste juli staan de eerste opnames met hem gepland in Den Haag. We gaan hem medialiseren, waardoor het thema van Media Me: De Digitale Revolutie, een gezicht krijgt. Feit en fictie zullen vanaf nu door elkaar heen lopen. Op dit log zal het gedraaide materiaal verzameld worden.

Wordt vervolgd.

Bert Kommerij.

Leave a Reply

