Media Me groep groei

media me

Eerst was Media Me de naam van een groep op Flickr, toen werd het een tentoonstelling in de openbare ruimte bij de SKOR.
Daarna was het de naam van een nieuwe werklog.
En sinds een paar dagen is Media Me de titel van een presentatie tijdens de Hot Spot event van 21 februari aanstaande in gebouw Beeld en Geluid op het Media Park, op uitnodiging van Marieke Hermans (projectcoördinator Hot Spot).

Een brainstormemailfragment:

In juni richtte ik de Media Me groep op.
Ik was actief op Flickr en kwam tot de conclusie dat iedereen alles fotografeert. Verzin het maar of er is een groep voor. Dus ook elkaar, in de weer met… apparaten.
Kijkend in mijn eigen album kwam ik veel foto’s tegen van mensen die op wat voor manier bezig waren met camera’s, mobiele telefoons, laptops, computers. Kortom: media-machines.
Verder zag ik op straat steeds meer beeldschermen.
En iedereen aan de bel of met het fototoestel in de aanslag.
Dit is iets, dacht ik.
Wat het ook is.

Het interessante van de Media Me groep is dat iedereen meteen begrijpt waar de groep over gaat: de invloed van de media op ons. Thuis en op straat. Al dat gedoe in de openbare ruimte, het lijkt steeds meer op een huiskamer. Over een paar jaar lopen we in pyjama’s.

Ik heb onder mijn Flickr contacten nog zes andere moderatoren aangesteld. Ook zij kunnen foto’s aandragen voor de groep. Op die manier breidt het netwerk zich uit en groeit het maar door.
Op dit moment bestaat de Media Me groep uit 187 leden en zitten er meer dan 1200 foto’s in de pool.

Ik wil nu ‘iets nieuws’ maken en daarbij de foto’s uit de Media Me groep als uitgangspunt nemen. Daar komt het op neer. Dan wordt het misschien al snel weer een film als Flick Radio, met plaatjes en geluiden en veel muziek, maar een ding is wezenlijk anders: In Media Me ontbreekt het persoonlijke verhaal.
Media Me gaat over een anonieme massa.
Het moet een stand van zaken zijn (wat ze tegenwoordig ook graag “de toekomst” noemen) over mens en media.
Het moet gemaakt zijn voor een groot publiek en het gaat over wij en de machines, de schermen, cams, toetsenborden, microfoons, laptops.

Nadat je Media Me gezien hebt, pak je anders je mobieltje op, zit je anders achter je computer en valt het je goed op hoe we omringd zijn door… media.

Media Me gaat over gedrag en communicatie.
Het geheel, zoals ik het nu voor me zie, heeft iets commercieels en opwekkends. Maar ook verontrustends. In Media Me bestaat geen privacy. (uitwerken.)
De stemmen die je hoort zijn internationaal. Niet alleen Nederlands, Engels, Spaans, Frans en Duits zijn te horen, maar ook Chinees, Japans en Koreaans. Wat dat betreft is het een echte wereldfilm, gemaakt voor internet. (Een film?)
Er worden feiten genoemd. Belangwekkende grootheden uit de wereld van Internet komen aan het woord. (Wie?)
Maar ook quotes uit het de antieke wereld over geluk en communicatie. (Vintage.)
Er worden voorspellingen gedaan.
Mogelijkheden worden opgesomd.
Grenzen worden afgetast.
Het oordeel is aan de kijker.

In het begin zei ik dat het persoonlijke verhaal in Media Me ontbreekt, maar dat is niet zo. Er zitten heel veel bijzondere verhalen in Media Me. Deze verhalen gaan over ultieme web 2.0 ervaringen. Over ontmoetingen en toevalligheden, vondsten met grote consequenties, onverwachte contacten en andere onvergetelijke ervaringen. Het zijn verhalen die klinken als dromen. Onwaarschijnlijk. Ongewone mogelijkheden worden heel gewoon gepresenteerd.

De komende tijd ga ik structureren. Uit welke categorieën is de groep onder te verdelen?
Per machine een categorie:
– Bellende mensen. (de mobiel)
– Laptops. (binnen en buiten)
– Foto’s waarop geluisterd wordt. (koptelefoons en oortjes)
– Interieurs privé.
– Interieurs zakelijk.
– Fotograferende mensen.
– Print.
– Homeless screens.
– Media trash.
Van daar uit moet een verhaal ontstaan.
Een verhaal dat we al kennen, maar nog niet gehoord hebben, omdat het aan de gang is…

Bert Kommerij.

3 Responses to “Media Me groep groei”

  1. mymediamind Says:

    Ha die Bert,
    Je bent begonnen, dat is goed
    Je bent aan het bouwen, dat is goed.
    Ook ik zit in een soortgelijke fase die -dat zal je net zien- nog wel eens zou kunnen ‘communiceren’ met Media Me. Hoe?
    Dat weet ik nog niet precies
    Ook zit ik in de bouwsteigers met de ‘ [my Media]mind’-website.
    Dat is een groeiend netwerk voor niewe mediamakers. (audio, video, ideeën)
    Geen idee wat daar uit gaat komen.
    M’n gevoel zegt me dat de drempel laag moet zijn om je idee te ‘sharen’.
    Je idee is vrijwel altijd goed genoeg om verder uit te werken met hulp van anderen.
    Onder het motto: ‘het is goed, maar er mankeert nog iets aan,…’
    Bericht aan lezers: Welkom op de bouwplaats: mymediamind.wordpress.com
    grt willem
    PS: Dank voor de tip om de log te starten.

  2. bert kommerij Says:

    Dank, Willem!

    Yes! Let’s communicate!

    :)

    Groet!
    B.

  3. Team « Media Me Says:

    […] van Hotspot. Met de toekenning van het Stimuleringsfonds gaat Media Me een nieuwe, vierde fase in. Media Me 1. Skor. Media Me 2. Beeld en Geluid. Media Me 3. De […]

Leave a comment